Het aankooptraject van een woning in Nederland duurt lang. Hieronder staan drie redenen waarom het aankooptraject moet worden versneld.

 

1. De verkoper kan sneller opzoek gaan of intreden in zijn/haar nieuwe huis.

2. De koper kan sneller naar zijn/haar nieuwe woning.

3. De bank/makelaar kunnen sneller een koop afsluiten, meer transacties

 

Hieronder staat beschreven hoe het huidige aankooptraject in Nederland in zijn werk gaat.

 

Het huidige aankooptraject

Het aankooptraject van een woning in Nederland kent een aantal onderdelen. In dit onderzoek wordt het aankooptraject stapsgewijs opgeschreven en in het rapport komt naar voren op welke onderdelen het aankooptraject efficiënter kan worden gebruikt. (van der Est,2018) concludeert dat verreweg de meeste mensen een traditionele makelaar inschakelen voor de verkoop van hun woning. Daarom is het stappenplan ervan uit gegaan dat de woning wordt verkocht door een traditionele makelaar.

 

Aankooptraject woning in Nederland

  1. Verkoper wil zijn/haar woning verkopen.
  2. De verkoper neemt contact op met de makelaar.
  3. De makelaar contact het kadastraal kadaster of alle informatie klopt van de woning (informatie over de woning, eigenaar en of de woning verkocht mag worden).
  4. De makelaar zet de woning te koop op internet en kantoor.
  5. De Koper gaat naar de bank om een hypotheek aan te vragen. De bank checkt het krediet en het inkomen van de koper.
  6. De koper met het hoogste bod gaat naar de bank en op basis van de woning, krediet en inkomen wordt een leenkrediet afgesproken.
  7. De makelaar checkt of de koper een krediet heeft gekregen van de bank.
  8. Een contract wordt opgesteld door de makelaar.
  9. De koper stuurt het contract naar de bank.
  10. De bank stuurt de krediet documenten naar de koper.
  11. De koper ondertekend de documenten en stuurt het weer terug naar de bank en vraagt de bank om de waarborgsom (10% van aankoopprijs) over te maken naar de makelaar.
  12. De bank maakt de waarborgsom over naar de makelaar.
  13. Na inspectie van het huis wordt het contract getekend.
  14. 3 dagen wettelijke bedenktijd voor verkoper en koper.
  15. In het kadaster wordt de informatie omtrent de woning aangepast.
  16. Koper kan naar nieuwe woning.

 

Uit het bovenstaande stappenplan is te zien dat het aankooptraject van een woning uit veel acties bestaat. Er valt tevens te concluderen dat er veel over en weer wordt gestuurd met documenten die ondertekend moeten worden.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb